Debatten kring bindestretck i domännamn har pågått i flera år; och om du ska välja ett domännamn med bindestreck eller inte beror verkligen på dina speciella omständigheter.
Det korta svaret på frågan är ja – man kan använda bindestreck i domännamn.
Men bör en domän innehålla specialtecken som bindestreck eller understreck? Har specialtecken en negativ inverkan på min SEO? Alla dessa frågor har ställts om och om igen och olika svar och tips finns för att försöka lösa frågan.
Följande är en lista över några fördelar och nackdelar med att använda bindestreck i domäner som du bör ha i åtanke.
Fördelar med bindestreck
Det är mer sannolikt att domännamn som består av generiska termer är tillgängliga; särskilt när man försöker registrera populära toppdomäner såsom .com.
Vissa tror att det finns SEO (sökmotoroptimeringsfördelar), även om detta nu kanske inte är så relevant eftersom sökmotorer är ganska skickliga på att identifiera separata ord inom ett domännamn eller ankartext utan bindestreck.
Nackdelar med bindestreck i domännamn
- Lägger till ett extra tecken till domännamnet
- Kan innebära vissa problem med att komma ihåg domännamnet eftersom människor i allmänhet är vana vid domäner utan bindestreck. När en användare till exempel får veta om ditt företag eller ditt domännamn av en vän, måste vännen poängtera att domännamnet innehåller bindestreck. Mottagaren kommer med stor sannolikhet att glömma att använda bindestreck när du anger ditt domännamn.
- Svårare att annonsera på radio eller genom ”word of mouth”
- Kommer i allmänhet inte ha lika bra andrahandsvärde som motsvarigheten utan bindestreck
- Att använda bindestreck gör att domännamn verkar opålitliga och mindre trovärdiga.
- De speglar ett varumärke som inkompetent. Om en användare missar ens ett enda bindestreck när han eller hon skriver ditt varumärke är det mycket troligt att de hamnar på din konkurrents eller en irrelevant webbplats eller webbsida.
Om du bestämmer dig för att registrera ett namn utan bindestreck skadar det inte att även registrera motsvarande webbadress med bindestreck (eller vice versa) för att hjälpa till att avskräcka cybersquatters som potentiellt kan skada ditt varumärke i framtiden.
Vad sägs om att använda understreck istället för bindestreck?
Samma typ av problem skulle gälla, men detta är inte ens ett alternativ – understreck kan ändå inte användas i domäner eftersom tecknet inte är tillåtet.
Fördelar med att använda bindestreck i domän
Denna tankeskola hävdar att bindestreck bör användas som en del av domännamn. Här är anledningarna:
De hjälper till att göra domännamn läsbara – att använda bindestreck gör det lättare för både människor och sökmotorer att läsa ditt domännamn, därför får du en aning om vad webbplatsen eller verksamheten handlar om. Sökmotorer ser bindestreck som avgränsare och kan hjälpa till att förtydliga vad en webbsidas ämne är. Ett exempel är när en sökmotor kan missförstå ett domännamn eftersom det ”delar” det på fel plats.
De låter dig skilja mellan geografiska platser – du kan använda bindestreck för att skilja platsnamnet från resten av domänen.
Enligt en studie av domäner med bindestreck såldes domäner med bindestreck på NameBio (en webbplats där människor listar och säljer domännamn), för minst 100 $. Dessa var populära på den tyska marknaden.
Påverkar bindestreck SEO?
Sökmotorer kan analysera ord även när de inte har bindestreck. Även i fall där analysen är felaktig kan botarna välja webbplatsens eller sidans ämne från andra SEO-aspekter som metabeskrivningen, titeltaggen, sökorden som används och till och med själva innehållet.
Att använda bindestreck kan negativt påverka ditt varumärkes trovärdighet och auktoritet eftersom det kan ses som en skräppostlänk. Autenticitet och auktoritet är viktiga punkter för Google när man rankar webbsidor och sajter. Om din domän gör att du riskerar att göra att ditt varumärke att se ut som skräppost, kan det påverka resultaten.
Att använda bindestreck garanterar inte att dina användare tar sig tid att skriva dem i sökmotorfrågor. Det är högst troligt att de inte använder dem alls. Kom ihåg att användare vill komma åt information snabbt och de vill inte komma ihåg att behöva sätta bindestreck i ditt domännamn.
Att använda bindestreck kan lätt leda till att dina användare landar på en konkurrents sida eller webbplats. Detta kommer inte att hjälpa ditt varumärke, särskilt om anledningen till att du valde versionen med bindestreck är att versionen utan bindestreck redan är upptagen. Det slutar med att du förlorar din trafik och kanske kunder till dina konkurrenter.
Vissa studier har funnit att Google föredrar versioner utan bindestreck. I en studie där olika domännamn användes för att kontrollera vilka som skulle rankas bättre kom man fram till att nyckelordsrika domäner skulle överträffa domäner som inte använde sökord och de som hade bindestreck.
SEO omfattar ett brett utbud av små och stora signaler som alla blandas till en stor gryta. Du kan tänka på ditt innehåll som köttet, webbplatsens design som buljongbasen och så vidare. Ändå är ingen gryta komplett utan kryddor, och i SEO är dessa kryddor de små sakerna.
Google har inte sagt alltför mycket om bindestreck i SEO. Våra liv skulle vara så mycket enklare om de gav ut någon form av gratis manual, och deras hjälpcenter ger några tips här och där, men det finns ingen enhetlig resurs.
I det här fallet är den närmaste resursen vi har den tidigare chefen för Googles webbspamteam, Matt Cutts. Matt var i åratal den bästa resursen många av oss hade för ändringar av Googles algoritmer och vad de betydde. Han lade upp denna information både på YouTube och på sin egen webbplats, som fortfarande innehåller dessa inlägg arkiverade för vår referens.
Tyvärr har det inte funnits en ny offentlig tjänsteman för webbspam som går in och tar Matts plats. Google publicerar fortfarande en och annan video och artikel, men det finns inget officiellt ansikte som Matt.
Domäntillgänglighet och konkurrens
En anledning till att vissa människor överväger att använda bindestreck är när domänen de vill ha inte är tillgänglig, men en version med bindestreck är det.
Slutsats
Att använda bindestreck i ett domännamn bör helst undvikas. Men ibland har du inget val, och då går det helt okej att ha bindrestreck. Google kommer inte att straffa dig om du använder bindesteck i ditt domännamn.
Men även om det inte direkt påverkar SEO måste du ha ett trovärdigt varumärke. Att använda bindestreck kan i vissa fall få ditt varumärke att se ”spammigt!” ut och det gör att användarna har en negativ varumärkesuppfattning.
Negativ varumärkesuppfattning kommer att resultera i höga avvisningsfrekvenser eftersom många människor kommer att börja lämna din webbplats inom en mycket kort tid. Detta skickar signaler till sökmotorer om att din webbplats är av låg kvalitet. Detta kan se att din webbplats rankas avsevärt.
Negativ varumärkesuppfattning kommer att göra det svårt för din webbplats att få bakåtlänkar också. Bakåtlänkar är en viktig rankningsfaktor för din webbplats eftersom de är en röst från andra webbplatser om att din webbplats är auktoritativ och har innehåll av hög kvalitet. När andra webbansvariga noterar att din webbplats ser skräppost ut kommer de inte att länka till den. En webbplats utan bakåtlänkar kommer att ses som låg kvalitet av Google.
Det finns tillfällen då det är nödvändigt att använda bindestreck, till exempel om ditt faktiska varumärke innehåller det. Det hjälper ditt varumärke att hålla sig konsekvent.
Är du på jakt efter en plats för att köpa och sälja premiumdomäner och SEO-domäner med bra länkkraft? Gå till Marknad.toppdomaner.se för att hitta kvalitetsdomäner och genomföra smidiga transaktioner.