Vad är en Parkerad Domän? Allt du Bör Veta!

En parkerad domän är ett registrerat domännamn som är aktivt men som inte är kopplat till en specifik webbplats. Istället visar en parkerad domän en ”parkerad sida” för användare som besöker webbadressen. En typisk parkerad sida har en enkel layout med en lista med länkar relaterade till domännamnet. Dessa länkar kan generera reklamintäkter för den parkerade domänens ägare när användare klickar på dem.

Domänparkering görs av flera olika anledningar. Vissa människor registrerar domännamn i hopp om att generera ”feltrafik” och trafik från felstavningar för vanliga ord och fraser. Om tillräckligt många personer besöker de parkerade sidorna dagligen kan ägarna tjäna konsekventa intäkter från klicken på länkarna eller annonserna. Domäner eller ”cybersquatters” registrerar ett stort antal domännamn som en investering, i hopp om att sälja dem till intresserade köpare i framtiden. De parkerade sidorna för dessa domäner kan innehålla annonser, men de innehåller också en kontaktlänk som besökare kan använda för att lägga ett bud på domännamnet.

Många webbhotell visar parkerade sidor som standard när ett domännamn har registrerats men en webbplats ännu inte har publicerats av ägaren. Dessa sidor anger ofta att webbplatsen är under uppbyggnad eller kommer snart och kan även innehålla annonser. Annonslänkarna på dessa tillfälligt parkerade sidor genererar intäkter för värdföretaget snarare än ägaren av domännamnet.

I vissa fall kan en webbansvarig registrera domännamn som liknar hans eller hennes primära domännamn för att hindra konkurrenter från att använda dem. Dessa domännamn visar ofta parkerade sidor som standard. Ägaren kan också välja att vidarebefordra domänerna till den primära webbplatsen. Om domänerna omdirigeras är de inte längre parkerade domäner utan snarare ”vidarebefordrare” som leder användare till en annan URL.

Enkelt uttryckt är en parkerad domän när du köper ett domännamn, vanligtvis med någon form av ekonomisk vinst, men du använder den inte för webbhotell eller e-post. Kort sagt, domänen används inte aktivt av dess ägare. Istället ”läggs den undan” för senare användning – den blir parkerad.

Fördelen med att använda en domänparkeringstjänst är att den låter dig parkera ditt domännamn och undvika att ådra sig några påföljder för återanvändning. De flesta tjänster ger dig en liten avgift, som vanligtvis tas från din månatliga faktureringscykel. Denna avgift hjälper till att täcka en del av kostnaderna för att underhålla och driva en webbplats, såsom webbhotellavgifter. Som ett resultat av detta tar du inga extra avgifter när du parkerar ditt domännamn och du kan gå vidare till att tjäna pengar. Problemet med att använda denna metod är dock att du inte äger själva webbplatsen som har parkerats. Du använder bara andras webbplats som en spegel.

Varför är domäner parkerade?

Det finns flera anledningar till att privatpersoner eller företag parkerar sina domäner. Du kan få följande fördelar:

  • Säkra vanliga felstavningar av ditt huvuddomännamn
  • Registrera din primära domän tillsammans med andra toppdomäner
  • Genom att spara domännamn kan du sälja dem i framtiden
  • Skapa ytterligare e-postkonton med ditt alias, som vidarebefordrar meddelanden till din primära domän

Det finns dock andra vanliga orsaker till att människor registrerar sig och parkerar domännamn.

1. Varumärkesreservation

Namnreservation är en av de största anledningarna till att parkera ett domännamn eftersom man förstår att attraktiva domännamn tenderar att säljas ganska snabbt. Nuförtiden är det väldigt svårt att hitta ett domännamn som är lätt att komma ihåg och är affärsinriktat. Människor försöker registrera sina önskade domännamn innan de har någon solid affärsidé. Det rekommenderas starkt att söka och reservera ditt önskade domännamn innan någon annan gör det.

2. Skydd mot cybersquatting

Många etablerade företag måste hantera cybersquatting eftersom det är ett verkligt hot. Cybersquatters bryr sig inte om existensen av något varumärke och tar vinster från andra. USA skapade faktiskt Anti-Cybersquatting Consumer Protection Act. Det händer när en användare registrerar ett domännamn med ett varumärke som tillhör ett välrenommerat företag, han kan sälja domännamnen till ett högt pris.

Om ditt företag har en etablerad användarbas och personer som söker efter ditt domännamn och du inte har någon kontroll över den cybersquatdomänen betyder det att innehållet som dina potentiella kunder riktas till är helt ur dina händer och påverkar ditt resultat negativt.

Tänk på att ICANN (Internet Corporation of Assigned Names and Numbers) också har en skiljedomsprocess för att lösa dessa typer av problem, men du måste undvika problemet helt och hållet med domänparkering. Var proaktiv och registrera alla dina varumärken och varianter av ditt varumärke.

3. Meddelande under uppbyggnad

Om du registrerar ditt varumärkesdomännamn innan webbplatsens utvecklingsfas kommer ingen att kunna ta ditt domännamn och du har ett utmärkt alternativ att visa ett meddelande ”webbplatsen är under uppbyggnad” för att låta dina besökare veta att du kommer att vara live snart. Skynda dig och registrera ditt domännamn och ta dig sedan tid att utveckla en perfekt webbplats.

4. Inkomstgenerering

Du kan tjäna pengar på ditt parkerade domännamn och generera en attraktiv inkomst även när den inte används. Du kan köra displayannonser på ditt parkerade domännamn och få betalt när någon besöker din sida och klickar på en annons.

En annan inkomstmöjlighet är att flippa domännamn. Många individer har det som affärsmodell att registrera domännamn och sedan sälja det dyrare.

5. Flera webbadresser

Många stora företag väljer att registrera flera möjliga domännamnsalternativ och använda omdirigeringen till sin huvudwebbplats. Det är en av de bästa marknadsföringstaktikerna. Du kan parkera dina domännamn och länka till ett enda hostkonto med flera tilläggsdomäner.

Hur fungerar parkerade domäner?

En parkerad domän är ett registrerat domännamn som du har placerat på samma IP-adress som en annan domän. För er som är bekanta med IP-hosting kan detta låta väldigt likt att dela en IP-adress. En parkerad domän delar dock inte IP-adressen; den omdirigerar istället all trafik från den parkerade domänen till den primära domänen. Så om du skulle besöka din parkerade domän skulle du hamna på den primära domänens hemsida.

Du kan tänka på det som en lastbil som drar en bil. Lastbilen (primär domän) är helt igång, medan det bogserade fordonet (parkerad domän) dras med. Båda fordonen kommer dock att nå samma destination, även om det bogserade fordonet faktiskt inte är igång. Den primära domänen fungerar fortfarande, medan den parkerade domänen bara skickar besökare till den fungerande primära domänen.

Varför ska du parkera en domän?

Det finns många olika anledningar till varför du kanske vill parkera en domän.

Du vill inte använda den direkt. Att registrera den perfekta domänen är bara ett steg för att säkra en domän. Om du vill spara den parkerade domänen för ett senare tillfälle är parkering av domänen sättet att göra det. På så sätt, om någon försöker besöka den kommer de att omdirigeras till din primära domäns webbplats.

Du har inte en hemsida klar än. Om webbplatsen fortfarande är under uppbyggnad är det vanligt att du parkerar domänen tills dess egen sida är klar. På så sätt behöver du inte betala för en dedikerad IP-adress innan det finns en fungerande webbplats.

Behöver inte längre hemsidan. Om du inte längre vill ha webbplatsen uppe och väntar på att domänen ska löpa ut är en enkel lösning att parkera den. På så sätt tas sidan bort och domänen kommer att vara otillgänglig tills den går ut.

Du har mer än en domän som bör leda till en primär domän. Om du skulle registrera andra domäner som skulle leda till din primära domän – till exempel vanliga felstavningar av din primära domän – kan du parkera dessa domäner på din primära domän. På så sätt skickas alla som anger dessa domännamn automatiskt till den primära domänen.

Du innehar domännamnet för att sälja det. Vissa människor kommer att köpa domäner och sedan sälja dem till ett högre pris. Du kan parkera domäner du vill sälja på webbplatsen där kunder kan köpa domännamnet av dig. Om du till exempel har en webbplats som är värd för en handelssida som tillåter dem att köpa domänerna, kan du parkera din domän där, så att de enkelt kan köpa domänen.

Hur parkerar du en domän?

Hur parkerar du en domän? Enkel. Du kan göra det på din hostplattform eller registrator. Med parnätverk och hos vissa registrarer är domänparkering för domäner du äger helt gratis. Om du försöker sälja vidare domännamn finns det även tredje-parter som låter dig parkera din domän om du ger dem en procentandel av din försäljning.

Domänparkering kan användas på många olika sätt, från att hålla en domän tills dess webbplats är klar eller säljas vidare. Genom att parkera en domän på en annan domän kan du minska hostkostnaderna för en domän du inte vill använda. Oavsett om du precis har startat en webbplats eller väntar på att din domän ska upphöra att gälla, är domänparkering ett alternativ att komma ihåg

Slutord

Men en parkerad domän kan du placera annonser såsom AdSense- eller andra pay-per-click-kampanjer.

Faktum är att det finns två grundläggande typer av parkerade domäner. För det första är det faktiska namnet på din webbplats som är parkerad. I det här fallet vill du förmodligen välja ett domännamn som är lätt att komma ihåg eller ett som är relaterat till vad din sida handlar om.

För det andra finns det scenariot där du faktiskt inte köper några domännamn utan istället registrerar dig med en depositionstjänst. Som du kanske är medveten om tar många domännamnsregistreringstjänster ut en avgift i utbyte mot rätten att registrera namnen. Dessa avgifter placeras på en betalningsplan och är vanligtvis mycket överkomliga. Du kanske vill överväga att registrera dig med någon av dessa depositionstjänster för att tjäna pengar genom det som kallas ett affiliate-marknadsföringsprogram.

Ett affiliate-marknadsföringsprogram är ett bra sätt att tjäna pengar online eftersom det innebär att skapa annonser som länkar tillbaka till handlarens webbplats. Detta är ett bra sätt att generera intäkter eftersom du genom annonserna potentiellt kan sälja produkter som är kopplade direkt till handlaren, vilket resulterar i direkta intäkter.

Lämna en kommentar