Vad är Domänauktoritet?

Köpa ett Åldrat Domännamn – Utgångna Domäner Komplett Guide

Att köpa ett åldrat domännamn är ingen kostnad, det är en investering.

Syftet med ett premium åldrat domännamn är att hjälpa dig att ranka bättre och högre – snabbare, i sökresultaten på sökmotorer. Detta tack vare SEO fördelarna som utgångna domäner redan har etablerat.

Alla onlineprojekt börjar med att köpa ett bra domännamn. De allra flesta tittar enbart på namnet när de ska köpa en domän. Reflekterar domänen verksamheten, är den minnesvärd, och är den passande för det som hemsidan ska bli?

Alla dessa saker är bra att tänka på, men majoriteten har insett och upptäckt fördelarna med att köpa et högkvalitativt, åldrat domännamn.

Vad är ett åldrat domännamn?

Ett åldrat domännamn, också känt som ”aged domain”, ”expired domain”, eller utgånget domän, är ett domännamn som tidigare har varit i bruk men som inte är det längre av olika anledningar. Internet är värd för webbplatser i form av IP-adresser, inte domännamn vilket innebär att varje webbserver kräver en DNS-server (Domain Name System) för att översätta domännamn till IP-adresser.

”Utgångna domäner är domäner som har registrerats av individer, företag eller organisationer, men som inte förnyas efter att avtalet löper ut, eller som avsiktligt sägs upp.”

Hur du hittar det perfekta utgångna domännamnet

Om du söker efter ett åldrat domännamn kommer en DNS inte att kunna göra anslutningen till en IP-adress och den leder ingen vart. Lyckligtvis, när ett domännamn löper ut är det inte slut där. Ett utgånget domännamn kan ”återanvändas” för att peka på en ny IP-adress och skapa en ny webbplats – vilket kan vara din, om du väljer att köpa ett åldrat domännamn.

Utvärdera en åldrad domän – att tänka på när du köper en utgången domän

När en domän har blivit en utgången domän kommer det alltid att finnas spår kvar som gör att du kan granska historiken för en utgången domän. Som nämnt kan en utgången domän ha stora SEO fördelar eftersom att de redan har etablerad auktoritet, bakåtlänkar, och ålder, för att nämna några. Och alla dessa är rankingfaktorer som sökmotorer använder när de ska utvärdera en hemsida. Med det sagt kan en utgången domän vara ett bra val istället för att köpa en helt ny domän och börja ditt SEO arbete från ruta ett. Med andra ord sparar en högkvalitativ utgången domän både tid och pengar. Men för att detta ska vara sant är det viktigt att du köper just en högkvalitativ utgången domän – för långt ifrån alla är just det.

Om du funderar på att köpa en utgången domän finns det några sätt att kontrollera domänens historik:

-Kontrollera om domänen och/eller varumärket har något dåligt rykte. En enkel sökning på Google kommer sannolikt att räcka, eller kontrollera vilken typ av webbplats domänen tidigare var kopplad till med hjälp av Wayback Machine. En webbplats för domänkontroll som whois kan också ge dig information om IP-adresser som tidigare var associerade med en domän.
-Kontrollera deras bakåtlänkar med hjälp av ett verktyg som Moz Open Search Explorer eller Link Research Tools för att köra en bakåtlänksrapport. Är profilen full av inget annat än spam? Du bör också kontrollera om några andra domäner 301 omdirigerar till domänen.
-Se till att domänen är säker. Norton Safe Web är ett initiativ från Norton Security som spårar webbplatser för skadliga koder och skadlig programvara. Du kan kontrollera om en domän tidigare har svartlistats för skadlig programvara med hjälp av resursen.

Domäner som redan har registrerats, som utgångna domäner, har ofta redan bakåtlänkar, ett högt domänförtroende, domänpopularitet och andra SEO-funktioner, såsom en hög PageRank, som kan gynna ditt SEO arbete. Om domänen var väl underhållen av den tidigare ägaren kan detta ge den perfekta grunden för att starta ett nytt projekt. Ditt SEO arbete görs betydligt lättare och du kan uppnå bättre resultat snabbare. När du köper en utgången domän är det rekommenderat att du letar efter en domän som är inom samma nisch och industri som din blivande hemsida ska vara i. Om du till exempel ska sälja kläder är det rekommenderat att köpa en utgången domän som tidigare var relaterad till klädesindvstrin på ett eller annat sätt och att innehållet som tidigare fanns på sidan kretsade kring samma ämne. Utgångna domäner med värdefulla bakåtlänkar kan alltså bidra till att föra projektet framåt i sökresultaten och ge en bra utgångspunkt för vidare länkbygge.

Dessa SEO-fördelar är bara möjliga om domänen faktiskt har varit välskött tidigare. Bakåtlänkar är inte i sig positiva, men kan också ha en negativ inverkan. Alla länkar är inte bra länkar. Om bakåtlänkarna kommer från spammiga eller irrelevanta sidor kan också motsatt effekt uppstå.

Experttips: Den befintliga länkprofilen ska se naturlig ut och innehålla olika länktyper. Om du tematiskt vill ändra den nyligen förvärvade utgångna domänen bör du närma dig konverteringen långsamt. De allra flesta domäner har åtminstone några mindre värdefulla länkar, vare sig du vill eller inte, så för att rensa upp länkprofilen kan du ”disavow”, eller ”avvisa” länkar via Google. På så sätt säger du åt Google att inte ta hänsyn till dessa bakåtlänkar när de utvärderar din sida. Google rekommenderar dock att du gör detta med försiktighet eftersom att det krävs lite kunskap för att veta vilka länkar du ska avvisa eller inte.

Värdet av en utgången domän

Utgångna domäner är särskilt attraktiva på grund av viktiga SEO-faktorer som främst är förknippade med en befintlig bakåtlänksprofil men också andra faktorer. Om du funderar på att köpa en utgången domän kan du utvärdera kvaliteten på den genom att titta på bakåtlänkarna.

Bakåtlänkar

När man talar om en utgången domäns bakåtlänksprofil syftar detta på de inkommande länkar som har byggts upp från när domänen tidigare användes. Nyligen utgångna domäner som har lång historia är inte ovanliga. Även om det redan existerande innehållet på domänen sällan förblir synligt när domänen omregistreras, finns länkar å andra sidan kvar.

Bakåtlänksprofilen för en utgången bör som sagt utvärderas. Medan vissa utgångna domäner har blivit väl omhändertagna av sina tidigare ägare och har högkvalitativa länkar från välrenommerade webbplatser, innehåller vissa ganska tveksamma bakåtlänkar. Det värsta scenariot är att domänen var spammig och användes för spam i sitt tidigare liv.

Både antalet och kvaliteten på inkommande länkar till en domän har inflytande på sökmotorns rankning. SEO-experter har bestämt tre egenskaper:

Länkpopularitet: länkens popularitet är en parameter som används för att kvantitativt utvärdera inkommande länkar till en webbplats. Detta mäts beroende på antalet länkar till en domän enligt mantrat ”ju fler inkommande länkar, desto mer auktoritativ är sajten”. Länkens popularitet bestäms vanligtvis av PageRank-algoritmen. PageRank spelar bara en mindre roll för att bestämma domänens relevans.
Domänpopularitet: domänpopularitet är viktigare än länkpopularitet när det gäller att utvärdera backlink-profilens värde för en utgången domän. Inkommande länkar från samma webbplats räknas endast en gång när man utvärderar en domäns popularitet. Detta förhindrar försök till manipulation, där domäner länkar till varandra flera gånger om.
IP-popularitet: om du bestämmer dig för att gå ett steg längre kan du bestämma IP:s popularitet. I det här fallet räknas länkar endast om de kommer från olika servrar i olika nätverk. SEO-experter tror att Google inkluderar IP-popularitet i sökmotorernas rankning för att avslöja länknätverk.

IP-populariteten och domänens popularitet spelar var och en roll i den övergripande kvalitetsutvärderingen. Om du stöter på en utgången domän med hög länkpopularitet (dvs ett stort antal bakåtlänkar), men då dåliga värden när det kommer till IP och domänpopularitet, kan du anta att dessa länkar erhållits på ett negativt sätt. Domäner som dessa har redan fångat sökmotorernas uppmärksamhet. Kanske är detta anledningen till att domänen övergavs. Användare som vill starta ett seriöst onlineprojekt bör undvika dessa domäner. Därför är det viktigt att utgångna domäner utvärderas, vilket alla domäner som säljs på Toppdomäner.se blir.

Förutom mängden inkommande länkar måste kvaliteten på dem också utvärderas. De viktigaste frågorna här är: var kommer länkarna ifrån? Vad är det för länkar? En högkvalitativ bakåtlänksprofil består vanligtvis av olika länktyper som sidfots- och sidofältslänkar, länkar i kommentarer, forumtrådar och inlägg på sociala medier, såväl som innehållslänkar som kommer från andra liknande webbplatser. Det är nödvändigt att ta reda på om dessa länkar är markerade som follow eller nofollow.

Nyckelord i domännamnet

Domännamn som består av ett sökord har sedan länge betraktats som en viktig aspekt när det kommer till sökmotorrankning. Denna koppling har visat sig vara sann, och Google har själva sagt att nyckelord i ett domännamn, och ett domännamn i helhet spelar en viktig faktor i rankingen. En anledning till detta är att sökordsdomäner av potentiella besökare ses som mer relevanta och därför tas på större allvar. Webbadresser som innehåller starka sökord i sökvolym kan då vara väldigt värdefulla. Det är dock bara meningsfullt att köpa en utgången domän när domännamnet sammanfaller med innehållet, produkterna eller tjänsterna som du planerar att erbjuda med din hemsida i framtiden.

Köp en premium utgången domän idag!

Kika in våra högkvalitativa, utvärderade, och handplockade domännamn idag! Se domäner till salu här!

Lämna en kommentar