Vad är en Toppdomän? Allt du Bör Veta!

Vad är en Toppdomän? Allt du Bör Veta!

Toppdomän, på engelska känt som Top-level-domain, eller TLD är det sista elementet i en domänstruktur. Den toppdomän vi alla är mest bekanta med är ändelsen .com.

Men för att helt förstå vad en toppdomän är måste vi först titta på strukturen för ett domännamn. Därefter kommer vi att täcka toppdomäntyper, deras syfte och effekt på SEO.

Domännamnsstrukturen av en hemsida

Kort sagt, ett domännamn är adressen till din webbplats på internet. Det är associerat med domännamnssystemet (DNS) – ett hierarkiskt namnsystem som översätts till en IP-adress.
När du ser ett domännamn ser du dess hierarkiska struktur från höger till vänster. Det finns tre nivåer i domännamnsstrukturen:

  • Toppdomän – ligger till höger om domännamnet, efter den sista punkten. Detta är URL-slutet.
  • Andranivådomän – finns i mitten av domännamnet. Detta är vanligtvis den mest minnesvärda delen eftersom människor ofta använder företagsnamnet eller personnamnet.
  • Underdomän – används inte alltid. Den placeras på vänster sida av den andra nivådomänen och fungerar som ett tillägg till din primära domän. En underdomän indikerar en annan webbplatssektion, till exempel blog.hemsida.com.

Låt oss använda https://www.butik.dinhemsida.com som exempel och undersöka nivåerna från höger:

  • .com – en toppdomän
  • din webbplats – andranivådomän
  • www och butik – båda betraktas som underdomäner, men nuförtiden betraktas www mer som ett valfritt prefix snarare än en nödvändighet
  • https – ett protokoll som möjliggör säker dataöverföring över internet

Nu när du har lärt dig toppdomänpositionen i ett domännamn, låt oss titta på olika typer av URL-ändelser. Vi kommer också att diskutera syftet med toppdomäner samt deras roll i SEO.

Olika-typer-av-toppdomäner

Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) samordnar alla aspekter av domännamn. Denna organisation övervakar domännamnssystemets underhåll och säkerhet, inklusive de olika typerna av toppdomäner.
ICANN kategoriserar URL-ändelser baserat på webbplatsens syfte, ägarna och de geografiska platserna. Det finns fyra kategorier av toppdomäner:

  • Generisk toppdomän
  • Sponsrad toppdomän
  • Landskod toppdomän
  • Toppdomän för infrastruktur

Låt oss nu ta en djupare titt på varje kategori.

Generiska toppdomäner: generiska toppdomäner

Den generiska toppdomänen är det vanligaste domännamnstillägget som alla kan registrera. Här är några av de mest populära generiska toppdomäns-tilläggen och deras associerade användning:

.com – kommersiella webbplatser

.org – organisationer

.net – nätverk

.xyz eller .icu – allmän användning

.biz – företag

.store eller .shop – e-handelswebbplatser

.ltd – aktiebolag

.tech – teknikföretag

Efter att ICANN ändrade sin policy och öppnade registrering för nya generiska toppdomäner lades omkring 1 200 nya generiska toppdomäner till listan. Några av dessa nyregistrerade domännamnstillägg inkluderade företags- och varumärkesnamn.

Om du ser hela listan över gTLD i Internet Assigned Numbers Authority (IANA) Root Zone Database, hittar  du generiska toppdomäner som .google, .bmw och .calvinklein.

Tanken bakom detta är att låta användare associera webbadresser med företagen och varumärkena direkt. Till exempel, registry.google URL-adress gör det klart direkt att detta domännamn tillhör Google.

Det finns också massor av nya gTLD:er med generiska ord, som:

  • .name – individer eller personligt bruk
  • .info – informationsplattformar
  • .store och .shop – e-handel
  • .agency – affärsbyråer
  • .news – nyhetsorganisationer
  • .business – företag

Trots den generiska kopplingen mellan generiska toppdomäner och deras användning tjänar de flesta av dem inte alltid dessa typer av syften. Detta beror på att domänregistrering med generiska toppdomäner inte är strikt reglerad av ICANN, vilket innebär att vem som helst kan använda vilken generisk toppdomäntyp som helst så länge som andranivådomänen är tillgänglig.

Till exempel skulle domannamn.org vanligtvis förknippas med ideella organisationer. Däremot är .org en av de obegränsade generiska toppdomänerna, vilket betyder att den här webbadressen kan användas för alla typer av webbplatser.

Sponsrade toppdomäner

 

Sponsrade toppdomäner är en typ av toppdomän som är begränsad till en specifik ägare eller ett specifikt ändamål. Det finns byråer som sponsrar sponsrade toppdomäner och att registrera dem kräver formell auktorisation för att bevisa att du har rätt att använda dem.

Till skillnad från tusentals generiska toppdomäner finns det bara 14 sponsrade toppdomäner på IANA:s lista. Här är några av de populära:

  • .gov – för amerikanska statliga webbplatser, sponsrad av General Services Administration.
  • .edu – för utbildningsinstitutioner, sponsrad av EDUCAUSE.
  • .int – för fördragsrelaterade ändamål, internationella organisationer, styrda av IANA.
  • .mil – för den amerikanska militären, sponsrad av Defence Information Systems Agency.
  • .jobs – för juridiska företag eller organisationer, sponsrad av The Society of Human Resource Management ideell organisation.
  • .tel – för webbplatser för internetkommunikationstjänster, sponsrade av ett privat företag vid namn Telnames Limited.
  • .post – för posttjänster, sponsrade av Universal Postal Union.
  • .asia – för webbplatser baserade i Asien-Stillahavsområdet, som drivs av DotAsia Organization.
  • .cat – för den katalanska språkliga och kulturella gemenskapen, förvaltad av The dotCAT Foundation.

Landskod toppdomäner: ccTLD

En landskodstoppdomän representerar en plats som använder en landskod – en tvåbokstavskod definierad i ISO 3166-1 alpha 2.
Det finns cirka 316 ccTLDs i IANA:s lista. Det är fler än antalet tillgängliga länder eftersom ccTLD också representerar suveräna stater och beroende territorier. Några exempel inkluderar:

  • .se – Sverige
  • .us – USA
  • .ca – Kanada
  • .nl – Nederländerna
  • .de – Tyskland
  • .fr – Frankrike
  • .jp – Japan

Många landskodstoppdomäner sätter begränsningar för vem de kan användas av. De flesta av dem är endast tillgängliga för motsvarande länders invånare. Det finns dock några landskodstoppdomäner som inte har några begränsningar.

Ett av exemplen är .fm – en ccTLD för Mikronesiens federala stater. Eftersom det vanligtvis förknippas med radiosändningsformat kan radiorelaterade webbplatser också använda domännamn med tillägget .fm.

Infrastruktur för toppdomäner

Den enda tillgängliga toppdomänen för infrastruktur är ARPA. Det står för website Address and Routing Parameter Area, och IANA reserverar det för Internet Engineering Task Force (IETF). Därför tillåts endast hantering av nätverksinfrastruktur att använda denna toppdomän.

Vad är syftet med toppdomäner?

Toppdomäner kan representera vad webbplatsen är associerad med. Den kan visa webbplatsens syfte och geografiska plats. Med andra ord kan toppdomäner ibland låta folk veta vad sidan handlar om utan att se dess innehåll.

Toppdomäner är också användbart för att skilja mellan två olika webbplatser som har samma andranivådomän. WordPress skulle vara ett exempel.

Det finns två WordPress-domäner – WordPress.org och WordPress.com.

WordPress.org är för WordPress-programvaran med öppen källkod, inklusive dess teman, plugins och communitysupport. Den här webbplatsens ägare är WordPress Foundation, därav användningen av .org TLD.

WordPress.com, å andra sidan, är en webbplats som erbjuder betald WordPress-programvara som redan är värd. Det är mycket enklare att använda än WordPress.org och är mer inriktat på människor som precis har börjat.

URL-ändelser är också användbara för webbplatslokalisering. Vissa företag använder landskodstoppdomäner för att lokalisera sina företagswebbplatser och justera deras innehåll och information för varje geografiskt segment.

Eftersom toppdomäner har en viktig roll, se till att välja den rätta för din webbplats syfte.

När du registrerar en domän, kontrollera först tillgängligheten för din önskade domän. Om din önskade domän inte är tillgänglig kommer domänkontrollen att föreslå andra domännamn som använder olika toppdomäner.

Påverkar toppdomäner SEO?

Sökmotorer rankar webbplatser baserat på innehållets relevans oavsett toppdomänen. Därför har en toppdomän inte en direkt inverkan på sökmotoroptimering (SEO). Däremot anses det vara bättre att använda en landskodstoppdomän om du riktar dig in på ett specifikt land. Är din hemsida på svenska och du riktar dig mot svenska kundder är det oftast bäst att använda .se. På så sätt visar du för sökmotorer vilket land du fokuserar på, samt kan ha viss påverkan på att få folk att klicka på din domän då den ser bekant och relevant ut för just svenskar.

Sökmotorer kan sedan prioritera dessa platser och visa ditt innehåll för en målgrupp som är den mest relevanta, ranka din webbplats högre på sökresultaten för det området.

En toppdomän kan också ha en indirekt inverkan på SEO genom att påverka besökarnas handlingar. Om du använder en ovanlig toppdomän kanske folk inte kommer ihåg din webbplats adress, vilket resulterar i färre inkommande länkar.

En annan potentiell påverkan av ovanliga toppdomän kan vara din klickfrekvens. Varje toppdomän har olika nivåer av pålitlighet, och det kan påverka människors beslut om de vill besöka din webbplats eller inte.

Om du till exempel använder ett .xyz-domäntillägg för din webbplats kan folk uppfatta det som mindre trovärdigt även om det rankas bra. Av denna anledning är det alltid bättre att välja en välkänd toppdomän såsom .com.

Ungefär hälften av alla webbplatser använder toppdomänen com, vanligen kallad ”dot” com. Andra vanliga toppdomäner inkluderar net, org och edu.

I webbadressen eller webbadressen nedan är com toppdomänen.

Delar av URL

Det finns över 1 000 toppdomäner, men de flesta känner bara till de vanligaste. Detta beror på att majoriteten av toppdomänerna används av mindre än 0,1 % av alla webbplatser.

Det finns olika klassificeringar av toppdomäner. Till exempel är vissa knutna till länder som ru (för Ryssland). Regionrelaterade tillägg klassificeras som landskodstoppdomäner (ccTLDs). Vissa toppdomäner är indikatorer på en webbplats innehåll som .casino eller .apartments. Den ideella organisationen ICANN reglerar vilka nya toppdomäner som läggs till på marknaden.

Huvudtexten på en webbplats plus dess toppdomän är rotdomänen. Google.com är ett exempel på en rotdomän. Rotdomäner är en webbplatss högsta hierarkinivå. Så underdomäner (som images.google.com) och delar av en webbplats (som google.com/about) är alla enheter inom rotdomänen.

Att välja en toppdomän

Det första steget i att lansera en ny webbplats är att välja texten på din webbplats och toppdomänen eller suffixet som den ska använda. Att registrera en webbplats kostar vanligtvis 150-400kr per år och du kan bara registrera en webbplats som inte redan är registrerad. Det finns marknadsplatser för att köpa och sälja rotdomäner, så ibland kan du förhandla om att köpa en webbadress från någon annan.

Att använda .com är det säkraste alternativet om du är orolig för varumärkesbyggande eftersom det är mycket bekant för människor och ett tecken på kvalitet. Men om du är i en specifik nisch kan det vara vettigt att använda något annat. Till exempel använder ideella organisationer i allmänhet .org och utbildningswebbplatser använder vanligtvis .edu.

Det är en bra marknadsföringspraxis att använda kortare domännamn och sådana som är lätta att stava.

Vad är DNS?

Domain Name System (DNS) är ett decentraliserat namnsystem för internet och fungerar ungefär som en modern telefonbok online för domäner. Utan det skulle du behöva memorera alla IP-adresser som är knutna till webbplatser. Dessutom måste du komma ihåg deras olika sidor utöver det – du måste komma ihåg många siffror bara för att navigera genom en webbplats. Eftersom DNS är en central del av internet behöver du bara ange domännamnet.

Hur DNS fungerar

När en domän skrivs in i en webbläsare går frågan igenom en systematisk process innan slutanvändaren ansluts till webbplatsen. Processen är upplagd i en hierarkisk struktur så att domänen lokaliseras och presenteras snabbt och sömlöst. DNS hanterar alla tunga lyft för en optimal slutanvändarupplevelse. För en grundlig uppdelning av DNS och hur det fungerar, se vår Vad är DNS? resurs.

DNS-hierarki

När du söker efter en webbplats går frågan vanligtvis genom fyra servrar för att hitta resursen. En URL består av olika segment som behöver lösas av olika servrar. Frågan kommer först att besöka och förbli på en rekursiv server. Om informationen finns i den rekursiva serverns cache kommer den att returnera webbplatsen till användaren. Om inte kommer den att skicka och ta emot data relaterad till frågan till tre auktoritativa servrar tills all nödvändig information har erhållits för att leverera rätt domän till användaren: root, toppdomän och auktoritativ (DNS). Dessa auktoritativa namnservrar är de enda som ger svar relaterade till frågan, så var och en löser sig för en annan del av domänen.

Den första auktoritativa namnservern är rotnamnservern som löser den osynliga punkten i slutet av en URL (google.com). Ja, det finns en punkt i slutet av URL:er. Prova det för skojs skull och du kommer att upptäcka att du kommer att vara ansluten till samma webbplats oavsett om du lägger till den eller inte. Denna server kommer att svara med information som den kanske redan har i sin cache eller oftare än inte, hänvisa den rekursiva servern till TLD-namnservern för att fortsätta sitt uppdrag.

Visste du? Den numera vanliga toppdomänen .com etablerades ursprungligen endast för kommersiellt bruk. Med tillväxten och utvecklingen av internet lyftes denna begränsning.

När toppdomänen har fastställts är den auktoritativa namnservern (DNS-namnservern) den avgörande servern som frågan når innan den skickas tillbaka till den rekursiva med det slutliga svaret som behövs för att IP-adressen ska lösas helt. Domänen som ursprungligen efterfrågades konverteras sedan till motsvarande IP-adress och levereras tillbaka till slutanvändaren.

När toppdomänen har fastställts hänvisar den rekursiven till den auktoritativa namnservern (DNS-namnservern). Detta är den avgörande namnservern som frågan når innan den skickas tillbaka till den rekursiva med det slutgiltiga svaret som behövs för att IP-adressen ska lösas helt. Domänen som ursprungligen efterfrågades konverteras sedan till motsvarande IP-adress och levereras tillbaka till slutanvändaren. I sällsynta fall tas inget slutgiltigt svar emot och frågeprocessen upprepas.

Kul fakta: De första toppdomänerna var .com och .org och de etablerades på 1980-talet när de första domänerna var under utveckling.

Ska du använda en ny toppdomän för din webbplats?

Det finns inget enkelt svar på om du ska använda en ny toppdomän eller något av de traditionella alternativen. För att bestämma dig finns det flera faktorer du måste ta hänsyn till.

Som vi diskuterade tidigare är frågan om förtroende en av dessa faktorer, åtminstone just nu. Därför, om du vill att din målgrupp ska vara säker på din äkthet kanske du föredrar att undvika att använda en toppdomän som .xyz. I en studie av Survey Monkey, till exempel, svarade 67 procent av marknadsförarna att de var mindre benägna att lita på ett citat från en webbplats om den använde tillägget .insurance snarare än en traditionell toppdomän.

Ditt företag och din målgrupp kommer också att spela en nyckelroll här. Om din sajts mål är mindre beroende av att se auktoritativ och trovärdig ut, till exempel en tidningssajt eller en portfölj, är det mindre troligt att du kommer att skadas av att använda en ny toppdomän. Faktum är att en mindre generisk toppdomän kan öka ditt domännamns säljbarhet och värde genom att göra det både minnesvärt och beskrivande.

Det är också värt att komma ihåg att det lägre förtroendet för nya toppdomäner helt enkelt kan bero på bristande exponering. Internetanvändare ser .com och .net varje dag, vilket gör att dessa alternativ verkar mer autentiska och pålitliga. Men när nya toppdomäner ökar i popularitet kommer även de att bli vanligare, och därför kommer användarnas farhågor sannolikt att gradvis försvinna.

Detta kan ske ännu snabbare än du kanske förväntar dig. Stora varumärken som Google har redan börjat använda .xyz, till exempel. Det kan bara vara en tidsfråga innan användningen av nya toppdomäner exploderar, eftersom mer synliga varumärken börjar använda dem.

Med allt detta i åtanke, låt oss sammanfatta de viktigaste faktorerna som bör påverka ditt beslut om huruvida du ska använda en ny toppdomän. Dessa inkluderar:

Syfte och mål. Vilken typ av sajt du driver är kanske den viktigaste faktorn. Företag som är beroende av att vara betrodda (som banker, utbildningsinstitutioner och försäkringssäljare) skulle förmodligen göra bäst i att undvika nya toppdomäner, åtminstone för tillfället. Däremot är det mindre sannolikt att webbplatser som rör underhållning, teknik och onlinegemenskaper kommer att påverkas negativt.

Målgrupp. Som vi nämnde tidigare är det mer sannolikt att yngre internetanvändare litar på nya toppdomäner. Så om din webbplats främst riktar sig till yngre konsumenter kan du dra nytta av att använda en.

Varumärkesbyggande. Ett stort problem med äldre toppdomäner är att hitta en som matchar ditt varumärke eller företagsnamn. Med nya toppdomäner är detta mycket mindre problem, eftersom det finns många alternativ att välja mellan. De gör det också möjligt för dig att skapa vanity URLs.

Pris. På samma sätt kan det vara dyrt att skaffa rätt domännamn. Genom att inkludera nya toppdomäner i din sökning är det mer sannolikt att du hittar en som innehåller namnet eller sökordsfraserna du önskar, utan att du behöver betala för en .com- eller .net-domän.

Lämna en kommentar