Domänauktoritet, mer känt som domain authority är, som dess namn antyder, en domäns auktoritet i ögonen av sökmotorer. Det kanske låter lite luddigt, men oroa dig inte, vi ska reda ut alla detaljer i denna artikel.
Generellt kan man säga att ju högre en domäns auktoritet är, desto godare är dess chans och möjlighet att visas (ranka) högre upp i sökresultaten i sökmotorer. Google har själva sagt att de inte använder ”domain authority”, och detta är sanning med viss modifikation. Google själva har inte någonting som heter ”Domain authority”, utan istället är detta ett mätvärde som har utvecklats av andra tredjepartstjänser, såsom MOZ. Men däremot kan vi säga att alla de faktorer som till exempel MOZ-verktygen använder när de utvärderar en domäns auktoritet, är alla rankingfaktorer som Google använder när deras algoritm bestämmer var en domän ska presenteras i sökresultaten för ett visst sökord.
Eftersom att Google har hundratals rankingfaktorer när de bestämmer var en domän ska ranka är domänauktoritet inte den enda faktorn som används, men den spelar en central roll i hur väl du lyckas med sökmotoroptimering och att synas i sökmotorer.
För att ge ett exempel av hur domänauktoritet fungerar:
Tänk dig att du har två individer som lär ut om sökmotoroptimering. Den ena är Googles VD och den andra är en bloggare som bloggar på fritiden om att bygga hemsidor. Vem av dessa två har mest trovärdighet och auktoritet i ämnet? Vem av dem kommer flest att lyssna och lita på? Svaret är självklart och givet. Lite så fungerar domänauktoritet i sökmotorsammanhang. Men samtidigt är det inte den enda faktorer som du bör tänka på. Till exempel, om det Googles VD är helt konstigt och inte har någon verklighetsförankring (med andra ord, dåligt innehåll), kan fritidsbloggaren ändå anses ha mer auktoritet i just denna stund och det ämne som diskuteras, eftersom att personen har bättre och mer värdefullt innehåll. Det vill säga, bättre auktoritet innebär inte automatiskt att du kommer att ranka högt i sökmotorer, men det är en viktig komponent som definitivt kommer att hjälpa till att ranka väl, om det kompletteras med andra aspekter, där högkvalitativt innehåll är en av de mest centrala.
Vad är domänauktoritet?
För att komma till kärnan i denna fråga måste du förstå vad domänauktoritet betyder.
Domänauktoritet hänvisar till styrkan på din webbplats. Eller uttryckt på ett annat sätt, möjligheten för din webbplats att rankas högt för en given sökning i sökmotorer. Domänauktoritet kallas också för enkelhetens skull för ”DA”, översatt till domain authority.
Domänauktoritet (DA) mäts på en logaritmisk skala från 1-100. Eftersom det är logaritmiskt finns det massor av webbplatser med låg DA, relativt få webbplatser med medel DA och väldigt få webbplatser med hög DA. För att uttrycka det i mer förståeliga termer:
Det är viktigt att notera en nyckelskillnad mellan domänauktoritet och en annan vanlig term i den digitala marknadsföringsvärlden:
Page Authority (PA). Medan domänauktoritet mäter styrkan hos en hel domän, mäter sidauktoriteten den förväntade styrkan hos en enskild sida på en domän för att rankas bra i sökmotorer. Eftersom de bestäms med samma metodik och rankningsfaktorer kan många människor använda fraserna omväxlande men de relaterar till två unika utvärderingar av en domäns auktoritet.
De tre viktigaste faktorerna för att bestämma domänauktoritet
Domänauktoritet tar hänsyn till flera element när man utvärderar en webbplats i ett försök att uppskatta en sökmotoralgoritms beteende så nära som möjligt. Låt oss ta en titt på några av de större faktorerna här:
Länkar: Det finns två typer av länkar: bra länkar och dåliga länkar. Bra länkar inkluderar redaktionella länkar till din webbplats, tillhandahållna som referenser från artiklar, attributioner för innehåll, etc. Dåliga länkar kan dock sänka dock din DA och begränsar din förmåga att ranka väl i sökmotorer.
En tekniskt välstrukturerad webbplats: Att ha en tekniskt välstrukturerad webbplats kan betyda enormt mycket för din möjlighet att ranka väl i sökmotorer. Många av dessa saker är dessutom rankingfaktorer som sökmotorer använder. Detta inkluderar saker såsom att en webbplats som laddas snabbt (med komprimerade bilder och användandet av bildcache), har inga 404:or (döda sidor som inte har omdirigerats) och är fulla av rikt och unikt innehåll.
Domänålder: Ja, äldre webbplatser tenderar att ranka bättre.
Hur man förbättrar domänauktoritet
Många företag och webbplatser vill veta hur de kan gå tillväga för att öka domänauktoriteten och sidauktoriteten.
För det första är det viktigt att påpeka att högre DA inte har något värde som slutmål. Det är bara en indikator. Högre DA är en bra sak att sträva efter eftersom att det kommer att hjälpa dig att se bättre resultat i sökmotorer, men det är inte hög domänauktoritet per se som är slutmålet, det är vad det kan bidra till och resultera i.
Vad en högre DA borde göra är att öka din trafik, vilket borde leda till fler konverteringar, vilket borde tjäna dig mer pengar.
Om du vill förbättra din webbplatsdomän auktoritet, börja med en utvärdering av dina bakåtlänkar (backlinks). Därifrån kan du identifiera vilka typer av webbplatser som länkar till dig och börja ta nästa steg för att stärka din DA:
-Tjäna länkar med hög auktoritet
-Eliminera länkar av låg kvalitet och spam
-Fokusera på att få länkar som hänvisar trafik till din webbplats
-Bakåtlänkar kan ytterligare hjälpa till att öka din DA när de härrör från auktoritativa webbplatser, driva trafik som stannar kvar och interagerar med ditt innehåll och länkar till användbara resurser publik.
-Investera i en utgången domän med redan etablerad auktoritet och länkar för att få ett försprång och spara tid, pengar, och resurser
Varför spelar domänauktoritet för roll?
Även om eftersträvan efter högre DA inte borde vara ett högprioriterat slutmål, kan det fortfarande vara ett användbart mått att mäta.
Som nämnts ovan är länkar en viktig faktor för att du förbättrar auktoriteten för din egen webbplats. När din webbplatss bakåtlänksprofil är full av länkar från högre DA-webbplatser, kommer du att se en större effekt än om du bara hade länkar från lägre DA-webbplatser. För att mäta domänauktoriteten för en webbplats kan du använda ett DA-kontrollverktyg som Moz Link Explorer.
Investera i en högkvalitativt utgånget domän
En populär metod som många använder sig av är att investera i en utgången domän när de ska sätta upp en sida. En utgången domän är en domän som tidigare har varit i bruk men som ägaren, av olika anledningar inte valt att förnya. Eftersom att domänen har använts tidigare kan den tidigare ägaren ha byggt länkar och auktoritet, någonting som fortfarande är kvar när du köper domänen igen. Detta ger ett försprång och sparar både tid och resurser. Dessutom tar det extra lång tid att börja se resultat inom SEO för en helt ny domän eftersom att en ny domän är helt okänd för sökmotorer, inte litas på av sökmotorer, och inte har någon auktoritet.
Fördelarna med en utgången domän i syfte av att ta del av SEO fördelar och domänauktoritet är många:
-Redan etablerad auktoritet
-Existerande bakåtlänkar
-Åldrad domän (som nämnt tidigare är åldern på en domän en viktig rankingfaktor)
-Spar tid och resurser vid länkbyggen eftersom att en kvalitetsdomän redan har etablerade länkar
Toppdomäner.se erbjuder högkvalitativa, handplockade, och utvärdera utgångna domäner med SEO-kraft som hjälper dig att ranka bättre i sökmotorer. Alla utgångna domäner är inte bra domäner, vilket är varför det är så viktigt att se till att du investerar i en högkvalitativ domän som har utvärderats grundligt – någonting som Toppdomäner.se gör åt dig för att säkerställa högsta möjliga kvalitet.
Är du på jakt efter en plats för att köpa och sälja premiumdomäner och SEO-domäner med bra länkkraft? Gå till Marknad.toppdomaner.se för att hitta kvalitetsdomäner och genomföra smidiga transaktioner.