Vi på Toppdomäner är dedikerade till att hjälpa dig dominera på webben. Framförallt när det kommer till att synas på nätet. Och där är sökmotoroptimering, även kallat SEO, förkortning av search Engine optimization på engelska.
Många kunders köpprocess börjar idag på en sökmotor. De kanske söker efter ”padelracket” eller ”löparskor”. De klickar sedan vanligtvis på något av de resultaten som presenteras på första sidan. Enligt Moz får sökresultaten på Googles första sida 71 % av söktrafikens klick och kan gå upp till så mycket som 92 %. Andra sidans resultat är långt ifrån en nära tvåa med under 6 % av alla webbplatsklick. Vidare klickar över 25% på första sökresultatet på Google.
Med det i sagt är det otroligt värdefullt för företag att ranka högt upp i Googles sökresultat. Och vägen did gör man genom sökmotoroptimering.
Sökmotoptimering är en aktiv strategi av att utveckla en hemsida, innehåll, och aktivt arbeta för att Google och andra sökmotorer ska visa din hemsida högre upp i sökresultatet för ett givet sökord eller sökterm. Google använder sig av över 200 rankingfaktorer när de avgör på vilken position en sida på en domän ska rankas i sökresultatet för ett visst sökord. Naturligtvis är vissa av dessa rankingfaktorer viktigare än andra. En av de viktigaste rankingfaktorerna som länge har varit en av de viktigaste, och fortsatt är det idag är backlinks, eller på svenska bakåtlänkar.
Idag ses bakåtlänkar som en av de enskilt viktigaste, om inte den viktigaste, rankingfaktorn för att lyckas med sökmotoroptimering och att synas på webben.
Fördelar med sökmotoroptimering – SEO
Fördelarna med länkbyggande har varit tydliga i SEO-communityt under en lång tid nu – Att ha länkar av hög kvalitet innebär bättre ranking och mer trafik. Därför är länkbyggande en viktig del av alla strategier för sökmotoroptimering (SEO).
Det är processen att aktivt hitta sätt att öka antalet bakåtlänkar till din webbplats från tredje part, med andra ord andra hemsidor som länkar till din hemsida.
Länkar hjälper sökmotorer att upptäcka nya webbsidor och avgöra vilka som ska rankas högre i sökresultaten. Ju mer du har, desto högre rankas du. Samtidigt spelar även kvaliteten på länkarna en viktig roll. Länkar från mindre starka webbplatser med lägre auktoritet väger mindre än länkar från starka webbplatser med hög auktoritet. Det handlar därför enbart inte om mängden bakåtlänkar du har, men även kvaliteten och deras relevans.
Men fördelarna med att bygga länkar slutar inte bara där. De hjälper också till att förbättra din webbplats och ditt bredare företag och varumärke.
Pågående länkbyggande är en av grundpelarna i en framgångsrik SEO-strategi. Det är i toppen tillsammans med en robust plan för innehållsmarknadsföring och en solid grund för optimering på plats.
Varför är länkbyggande viktigt? Ju fler högkvalitativa tredjepartswebbplatser som väljer att länka till din webbplats (bakåtlänkar), desto mer sannolikt är det för Google att ranka din webbplats högre i sökresultaten. Kolla in dessa fördelar med länkbyggande.
Den här artikeln utforskar fördelarna med att bygga bakåtlänkar mer i detalj.
1. Bättre ranking i sökmotorer
Detta är den enskilt viktigaste fördelen med länkbygge. Enkelt förklarat, desto fler högkvalitativa bakåtlänkar din hemsida har, desto högre rankar du i sökresultaten.
Sökmotorer tar hänsyn till antalet länkar din webbplats har när de rankar den i sökresultaten. Att ha fler länkar kan hjälpa dig att ranka för mer konkurrenskraftiga termer och sökord.
Backlinko fann att resultaten på de första sidorna i Googles resultat har nästan fyra gånger fler bakåtlänkar än de på plats två till tio.
Ahrefs säger att bakåtlänkar är ”förmodligen den viktigaste rankningsfaktorn”. Dess studie av mer än en miljard webbsidor fann ett tydligt samband mellan antalet bakåtlänkar en sida har och mängden organisk trafik den får.
Authority Hacker säger att bakåtlänkar är ”den starkast korrelerade faktorn för SEO-framgång”.
Oavsett antalet uppdateringar som Google gör av sin heliga sökalgoritm (bokstavligen tusentals uppdateringar varje år, vissa mindre justeringar och andra större, så kallade ”core updates”), fortsätter bakåtlänkar att vara en avgörande faktor för att bestämma din webbplatss organiska sökrankning.
När det gäller syftet med bakåtlänkar ger de Google en signal om kvaliteten på ditt innehåll och dess relevans för din målgrupp. Dessa signaler säger till Google: ”Hej, det här är bra innehåll. Du bör börja ranka den här sidan högre i sökresultaten för det här sökordet.”
Men inte alla bakåtlänkar är likadana.
De finns två primära typer av bakåtlänkar som du bör vara medveten om:
- No-follow länkar
- Do-follow-länkar
No-Follow-länkar är en specifik tagg som vissa tredjepartswebbplatser använder när de länkar till en webbplats.
Även om dessa länkar kan skicka människor till din webbplats och hjälpa till att bygga varumärkesmedvetenhet, överför de inte någon länkkraft (känd som länkjuice i branschen). Ju mindre länkraft en bakåtlänk har, desto lägre påverkan har den på din sökmotorrankning. Tekniskt sätt säger en ”no-follow” länk till Google, ”ta inte hänsyn till denna länk”.
Do-follow-länkar, å andra sidan, skickar länkjuice och kan därför positivt påverka din webbplatsranking.
2. Bygg varumärke och auktoritet
Google använder bakåtlänkar som en signal om att din webbplats både är relevant för en specifik målgrupp och att den publicerar innehåll av hög kvalitet. De säger till Google att du är auktoriteten inom din specifika industri.
Ju mer auktoritet du har, desto mer sannolikt kommer Google att ranka din webbplats för sökord som är kopplade till ditt expertområde.
Förutom att bygga förtroende hos Google kan bakåtlänkar av hög kvalitet också hjälpa till att bygga upp konsumenternas förtroende för ditt varumärke. Bakåtlänkar kan hjälpa till att ge tredje parts trovärdighet. När potentiella kunder ser din webbplats länkad till en webbplats som de värdesätter, kan det bidra till att stärka ditt företag som en pålitlig enhet för nya och befintliga kunder.
3. Öka hänvisad trafik
Bakåtlänkar av hög kvalitet hjälper inte bara till att leda mer organisk trafik till din webbplats (ju högre din webbplats rankas på Google för dina relevanta sökord, desto mer trafik kommer du att se från sökmotorn), utan bakåtlänkar kan också leda till mer hänvisningstrafik till din webbplats hemsida.
Hänvisningstrafik är all trafik som kommer till din webbplats från en tredje parts webbplats. Låt oss säga att du fick en länk i en artikel publicerad i SvD. All trafik som kom till din webbplats från den artikeln skulle märkas som hänvisningstrafik inom din analysplattform. Med det sagt får du inte bara organisk trafik från att länken bidrar till att du rankar högre i sökresultat. Du får också direkttrafik från själva länken. Och desto mer relevant trafik du får, desto bättre.
4. Mer trafik
Om du visas högst upp i SERP:erna ökar din webbplats trafik.
Enligt forskning från FirstPage får den genomsnittliga förstaplatsen på Google 39,6 % av klicken. Det är mer än den dubbla andraplatsen, som får 18,4 %. Position tio får bara 2,1 %.
Forskning från Ahrefs visar ett starkt samband mellan antalet länkar som en webbplats har och dess trafik. Den fann också att drygt 90 % av alla webbsidor får noll trafik från Google. De flesta av dessa sidor utan trafik hade färre än fyra bakåtlänkar var.
5. Länkar förbättrar domänens auktoritet
Bakåtlänkar fungerar som tredjepartsindikatorer på din domäns trovärdighet. Domänbehörighet är termen som används för att beskriva den trovärdigheten.
Den tar hänsyn till antalet länkar som din webbplats får och nivån på domänbehörighet de hänvisande webbplatserna har.
Din domänauktoritetspoäng kommer vanligtvis att vara högre med bara en bakåtlänk från en webbplats med hög auktoritet än den skulle vara med många länkar från webbplatser med låg auktoritet.
Graden av trovärdighet en domän har fått olika namn av olika SEO-verktyg:
- Domain Rating (DR) på Ahrefs
- Authority Score på SEM Rush
- Domain Authority (DA) på Moz
Dessa verktyg bedömer kvaliteten på en domäns bakåtlänkar och ger den en poäng av 100.
Google har uttalat att domänauktoritetspoäng inte är en rankningsfaktor.
Men högre domänauktoritetspoäng har visat sig korrelera med högre ranking. Dessutom verkar auktoritativa webbplatser ha lättare att rangordna nya sidor snabbare. Med andra ord, Google tar inte direkt hänsyn till domänauktoritetspoäng, men de faktorer som används av dessa program är i mångt och mycket samma faktorer Google använder när de rankar en webbplats. Med det sagt har hög auktoritet och mycket organiskt trafik en nära korrelation.
6. Öka din upplevda auktoritet
Att bygga länkar gör ditt innehåll mer auktoritativt för din publik – till exempel kommer en länk från New York Times att få en artikel att verka trovärdig.
Det är också viktigt att påpeka att länkar får länkar. Om din webbplats rankas högt på Google, har en hög domänauktoritet och har massor av kvalitetsbakåtlänkar, kommer besökarna att veta att den är trovärdig. Detta kommer att göra dem mer benägna att länka till den och din webbplats kommer att få ännu fler länkar – helt organiskt.
Detta innebär att webbplatser med många länkar tenderar att njuta av en trovärdighetssnöbollseffekt.
7. Hjälper till att bygga relationer i din industri
Bra länkbyggande kampanjer innebär att nå ut till experter eller andra skapare av kvalitetsinnehåll i din nisch. Detta är mer en biprodukt av länkbyggande än en fördel, men det är fortfarande värt att nämna.
Detta hjälper dig att utöka ditt personliga nätverk av kontakter. Det hjälper också till att höja profilen på din webbplats bland andra i din nisch och gör det mer troligt att de kommer att nå ut till dig också.
Expertsammanfattningar och gästinlägg är ett bra sätt att öka din exponering och auktoritet. Här är en vi nyligen skapade där vi bad experter på länkbyggande att dela med sig av sina bästa strategier.
8. Ökar försäljning och intäkter
Ju fler länkar du har, desto mer trafik får din webbplats. Och ju mer trafik din webbplats får, desto fler kommer att se dina produkter och tjänster.
Detta innebär att du kommer att göra mer försäljning, och mer försäljning betyder större intäkter.
Länkar från publikationer och recensenter är särskilt användbara här. Det beror på att de kommer:
- Var mycket relevant för din nisch
- Attrahera människor som vill köpa dina produkter
Om bloggare talar positivt om dig, kommer det alltid att hjälpa dig att få nya kunder.
9. Ökade vinstmarginaler
Med länkbyggande ökar du din SEO-trafik från Google.
Detta är GRATIS trafik:
Det kostar ingenting och du får ett stadigt flöde av potentiella kunder och kunder från Google 24/7 på autopilot utan att spendera ett öre. Det betyder att din kostnad per förvärv för varje kund sjunker.
Som ett resultat går dina vinstmarginaler upp.
Men ökad vinst är en av de största fördelarna med länkbyggande för ditt företag. Det företag som kan spendera mest för att skaffa kunder vinner.
Och om dina vinstmarginaler är högre kan du:
Spendera mer för att få försäljning vilket innebär att du kan återinvestera och fortsätta skala din verksamhet snabbare och mer effektivt än dina konkurrenter.
Så länkbyggande är verkligen en konkurrensfördel.
10. Öka dina konverteringsfrekvenser
När du bygger bakåtlänkar ökar din ranking på Google.
När kunder upptäcker dig via Googles organiska rankningar antar de automatiskt att du har mer trovärdighet och auktoritet.
Varför?
För om Google säger att du är den första webbplatsen för det valda ämnet, då:
- Kunderna ser dig som experten inom ditt område
- Du har automatiskt socialt bevis från Google
- Det framställer ditt företag som auktoritet för det ämnet
Så det betyder att konverteringsfrekvensen på din webbplats är mycket högre. Detta gör att du kan generera mer försäljning och intäkter till ditt företag till ett billigare pris.
Men inte bara det, du kommer också att få många andra fördelar med att bygga länkar som detta…
11. Den sammansatta effekten
Varje bakåtlänk du bygger är en tillgång:
I takt med att du bygger fler och fler länkar till din webbplats, blir din webbplats ”länkjuice”, även känt som auktoritet.
När du gör detta konsekvent i flera år, då har du en webbplats som är lättare och lättare att ranka högre på Google.
Du kommer så småningom att komma till den punkt att så snart du publicerar innehåll på din webbplats, rankas det först inom 24 timmar.
Det är vad som kallas nivån för ”auktoritetswebbplats”.
Och det är en av de mest kraftfulla fördelarna med länkbyggande för ditt företag:
För varje gång ditt team skriver en artikel, trycker du i princip pengar.
12. Sluta lita på betalda annonser
Att bygga ditt företag på annonsplattformar som Facebook eller AdWords är riskabelt.
Varför?
Eftersom dessa plattformar kan blockera ditt konto när som helst.
Annonskostnaderna kan stiga.
Konkurrensen kan slå in och bara betala mer för att överträffa dig.
Dessutom måste du antingen lita på en medieköpare eller en annonsbyrå för att hantera annonserna åt dig:
När du bygger ditt företag på en social medieplattform är det en stor risk:
Eftersom du inte äger den publiken, hyr du bara tillgång till den.
Dessa annonsplattformar blockerar eller blockerar ofta ditt konto utan uppenbar anledning – och det är svårt att få en förklaring till varför det hände.
Medan SEO kommer du att få konsekvent, hållbar organisk trafik i många år framöver.
13. Skalbart
Att bygga bakåtlänkar är väldigt skalbart:
- Det finns alltid fler möjligheter att få bakåtlänkar från.
- Alltid fler länkbyggande möjligheter.
- Och alltid fler länkbyggande strategier!
14. Överträffa din konkurrens
Har du någonsin undrat hur Google vet om ditt innehåll är bra eller inte?
Googles algoritm är som ett röstsystem:
Och varje bakåtlänk du får är en röst för att säga att ditt innehåll är bra.
Varför?
Eftersom det är ett enkelt sätt att externt validera ditt innehåll på ett sätt som är väldigt svårt att manipulera eftersom de flesta webbplatser kämpar med länkbyggande.
Detta skiljer dig från dina konkurrenter:
De flesta webbplatser vet inte hur man bygger länkar. Eller var man får sina bakåtlänkar ifrån.
Och det här är en tidskrävande process om du aldrig har gjort det förut och inte har ett bra länkbyggande system att arbeta med.
Så det här är din möjlighet:
Om du bygger bakåtlänkar av högre kvalitet till din webbplats i volym kommer du att ranka dina konkurrenter överträffande.
Fördelarna med länkbyggande är oändliga!
Och genom att dominera sökmotorernas rankning leder du kunder på Google direkt till din webbplats och hindrar dem från att köpa från dina konkurrenter.
Det är lite av ett nollsummespel.
15. Långsiktig försäljningsplanering
Investera gärna i länkbyggande eftersom länkbyggande, till skillnad från andra traditionella marknadsföringstaktiker, håller längre. Länkar ger dig en permanent placering som fortsätter att skicka hänvisningstrafik under hela deras livstid.
Å andra sidan betalda annonser och andra marknadsföringsstrategier får du bara tillfällig synlighet av ditt innehåll. När du slutar lägga ditt innehåll kommer det att glömmas bort inom kort.
Så om ditt företag kan dra nytta av mer söksynlighet, större varumärkeskännedom och auktoritet, mer trafik och/eller en bättre konkurrensfördel, bör du arbeta med en länkbyggande kampanj. Men här är det som verkligen spelar roll hur du närmar dig länkbyggande. Om du kombinerar dina länkar med bra, värdefullt, relevant innehåll och håller dina länkar värdefulla med dina användare i åtanke, bör du inte ha några problem med att tjäna den återkommande, sammansatta avkastningen av dessa fördelar.
16. Passiv inkomst
Att tjäna passiv inkomst innebär att du kan tjäna pengar utan att behöva vara direkt involverad i processen att generera dem.
Att bygga bakåtlänkar möjliggör detta.
När hänvisningstrafiken konverteras får du passiva intäkter. Så utöver den trafik du får från andra digitala marknadsföringsinsatser kan besökare från bakåtlänkar lägga till en kraftfull ökning av dina intäkter.
17. Bakåtlänkar hjälper till att få din webbsida indexerad snabbt
Att få bakåtlänkar av hög kvalitet kan hjälpa din webbsida att snabbt indexeras. När myndigheters webbplatser länkar till din sida ser Google din sida som äkta.
Bortsett från ”förtroendeomröstningen” genomsöks webbplatser i allmänhet oftare, vilket innebär att sannolikheten för att Google hittar och följer länken till din webbplats ökar. Ju fler gånger Google besöker din webbplats, desto mer sannolikt är det att de indexerar den – förutsatt att du har innehåll värt att indexera!
Få kvalitetslänkar från etablerade webbplatser med hög auktoritet inom din industri. Ju högre rykte och auktoritet de andra webbplatserna har bättre. Att se till att du har kvalitetsinnehåll på din webbplats ökar sannolikheten för att bli indexerad samtidigt som du maximerar fördelarna med länkbyggande.
18. Minskar avvisningsfrekvensen (bounce rate)
Länkbyggande handlar inte bara om inkommande länkar, det inkluderar även interna länkar. Det här är länkar som skickar användare från en sida på din domän till en annan. De är värdefulla av tre huvudskäl: att låta användare och sökmotorer enkelt navigera på din webbplats, upprätta informationshierarkin för din webbplats och sprida länkvärde runt din webbplats.
För denna punkt fokuserar vi på användarnavigering. Interna länkar hjälper användare att sömlöst gå igenom din webbplats utan att behöva kämpa för att hitta det de letar efter.
Detta resulterar i lägre avvisningsfrekvens. Om användare enkelt kan hitta det de söker efter kommer de inte att lämna din webbplats för en annan.
Hur uppnår du denna fördel?
Använd relevanta och beskrivande fraser för din ankartext för att förklara sidan som länken riktar sig till på ett adekvat sätt.
19. Ständig marknadsföring
En annan stor fördel med länkbyggande är att det ger konstant marknadsföring av din webbplats. När du har kvalitetslänkar på många kvalitetswebbplatser kommer du att få de positiva effekterna av kampanjen långt efter att du skaffat de första länkarna.
Så så länge din länk finns på plats kommer du att fortsätta få mer trafik som konverterar. Om domänauktoriteten för en webbplats med din länk på ökar, kommer också PageRank-värdet du får från den att öka. Resultatet är att måladressen på din webbplats rankas högre.
Vissa andra digitala marknadsföringsstrategier som en betald sökkampanj skulle kräva kontinuerliga investeringar från din sida för marknadsföring. Varje gång du får ett klick måste du betala. Men med länkbyggande fortsätter de positiva effekterna att rulla in.
20. Bättre synlighet och exponering
Synlighet och exponering kan göra eller bryta inte bara din länkbyggande strategi utan även din digitala marknadsföringsstrategi som helhet.
Länkar tenderar att skapa länkar. Så ju mer synligt ditt varumärke och din webbplats är via bakåtlänkar på andra webbplatser, desto mer sannolikt är det att du fortsätter bygga länkar och får mer trafik och andra belöningar på detta sätt.
Utöver att få bättre synlighet och exponering med länkbyggande uppmuntrar vi dig också att öka ditt varumärkes synlighet på andra sätt. Detta inkluderar att upprätta en strategi för sociala medier och att delta i relevanta branschevenemang.
Behöver du hjälp med att bygga länkar till din hemsida? Letar du efter webbplatser där du kan annonsera ditt företag och få bakåtlänkar från? Vi på Toppdomäner hjälper dig! Vare sig du vill ha hjälp med att utarbeta en strategi eller köpa länkar kan vi hjälpa dig. Vi har en stor portfölj av hemsidor som du kan köpa bakåtlänkar från för att stärka din webbplats auktoritet och därmed organiska trafik från sökmotorer! Kontakta oss idag!